موم چطور به برطرف کردن پلاک دندان کمک می کند؟

 

پلاک دندان یک لایه چسبنده است که روی دندان شما ایجاد می شود. این لایه را بیشتر زمانی که از خواب بیدار می شوید، می توانید بر روی دندان های خود حس کنید. دانشمندان پلاک دندان را نوعی لایه زیستی بر روی دندان می دانند. زیرا در واقع اجتماعی از میکروب های زنده هستند که توسط یک لایه پلیمری احاطه شده اند. روکش چسبنده به میکروب ها کمک می کند تا به سطحی در دهان شما متصل شده تا بتوانند به میکروکلونی های پر رونق تبدیل شوند.

اگر پلاک به طور مرتب برداشته نشود، می تواند مواد معدنی را از بزاق شما جمع کرده و در یک ماده سفید یا زرد سفت شود. این ماده در امتداد لثه شما در جلو و قسمت های پشت دندان شما ایجاد می شود. اگرچه ممکن است استفاده از برخی مواد مثل دهانشویه و مسواک میزان قابل توجهی از این لایه ها را از بین ببرد؛ اما برای خلاص شدن از شر همه آن باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

یکی از مواد طبیعی که هم برای پیشگیری از بروز پلاک دندان و هم برای درمان آن مورد استفاده قرار می گیرد، موم است. موم به دلیل برخی خواص خود توانسته اثرگذاری فوق العاده ای برای درمان پلاک دندان داشته باشد. استفاده از موم به روش های مختلف، کمک می کند تا بسیاری از آلودگی ها به ویژه آلودگی هایی شبیه به پلاک از روی دندان برطرف شده و دندان ها سالم بمانند.

در این مطلب ابتدا به برخی نکات در مورد پلاک دندان می پردازیم و سپس به اثرگذاری موم بر روی پلاک دندان اشاره خواهیم کرد. مطمئنا این مطلب برای افرادی که به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می دهند، مفید خواهد بود.
کوتاه در مورد پلاک دندان

کوتاه در مورد پلاک دندان
دهان شما یک اکوسیستم پر رونق است. باکتری ها و ارگانیسم های مختلف زمانی که می خورید، می نوشید و نفس می کشید وارد بدن می شوند. در بیشتر اوقات، تعادل اکوسیستم دهان شما حفظ می شود؛ اما هنگامی که سویه های خاصی از باکتری ها بیش از حد شوند، آغاز مشکلات خواهد بود. با خوردن کربوهیدرات و غذاهای قندی و نوشیدنی، باکتری ها از قندها تغذیه می کنند و در این فرآیند اسید تولید می کنند. این اسیدها می توانند مشکلاتی مانند حفره، التهاب در لثه و سایر اشکال پوسیدگی دندان ایجاد کنند. پوسیدگی دندان از پلاک، حتی می تواند در زیر لثه های شما اتفاق بیفتد؛ یعنی جایی که نمی توانید آن را ببینید.

بیشتر اوقات پلاک بی رنگ یا زرد کمرنگ است. یک دندانپزشک می تواند در معاینه دهانی با استفاده از یک آینه کوچک پلاک را روی دندان شما ببندد. می توانید با مسواک زدن و نخ دندان زدن مرتباً با مسواک نرم و پلاستیکی، پلاک را از دندان خود جدا کنید. برخی از دندانپزشکان مسواک برقی را توصیه می کنند زیرا به نظر می رسد در از بین بردن پلاک موثرتر است. با این حال خمیردندان مناسب مثل خمیردندان بره موم، می تواند اثرات فوق العاده ای برای از بین بردن پلاک داشته باشد. موم نیز هم در پیشگیری و هم در برطرف کردن پلاک دندان موثر است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

برای جلوگیری از آسیب رساندن باکتری ها به دندان و لثه، مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که هر روز دندان های خود را تمیز کنید. روزانه دو بار مسواک بزنید و بعد از خوردن غذاهای قندی مسواک زدن را فراموش نکنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که دو بار در روز به مدت دو دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید تا زا بروز پلاک جلوگیری کنید.

موم چطور می تواند به پیشگیری و درمان پلاک دندان کمک کند؟
موم یک ماده جالب توجه از نظر ساختار است. این ماده اگرچه به عنوان ماده ای دارای قند شناخته می شود؛ اما می تواند در سلامت دهان و دندان نقش موثر و خوبی داشته باشد. این نقش موم اگرچه به اندازه بره موم پر رنگ نیست؛ اما حداقل برای برطرف کردن پلاک دندان می توانیم بر روی آن حساب ویژه باز کنیم.

موم در درجه اول به دلیل شرایط مومی شکل خود، می تواند به ما در برطرف کردن پلاک ها از دندان و همچنین خارج کردن مواد غذایی از لا به لای دندان ها کمک کند. در واقع موم همانند یک مسواک خوب عمل می کند که بسیار نرم اما چسبناک است. در نتیجه می تواند پلاک ها را به خوبی برطرف نماید ولی خبری از خونریزی لثه به ویژه برای لثه های ملتهب و حساس نیست. در این زمینه می توانیم بگوییم موم حتی از مسواک هم بهتر عمل می کند.

ویژگی دیگر موم برای برطرف کردن پلاک، خاصیت ضدعفونی ککندگی آن است. البته نمی توانیم ادعا کنیم که مو م به اندازه بره موم در این زمینه موثر است؛ اما به هر حال اثرات خوبی بر روی درمان پلاک دندان از طریق ضدعفونی کردن می گذارد.بعد از پاک شدن پلاک دندان، موم در نقش یک ماده محافظ عمل می کند. ذرات موم که بر روی دندان قرار گرفته اند و به دلیل چسبنده بودن به لایه ای محافظ بر روی دندان تبدیل شده اند، احتمال بروز پلاک در دندان را به حداقل می رسانند. این یعنی احتمال ایجاد پلاک های آسیب زننده به دندان به مرور زمان کمتر می شود.

این تنها بخشی از خواص موم برای مبارزه با پلاک دندان است که می توانیم از آن صحبت کنیم. محققان تحقیقات گسترده ای بر روی خواص موم برای دهان و دندان انجام داده اند که نتایج آن به مرور بیشتر مشخص خواهد شد.برای استفاده از موم به عنوان یک ماده درمانی، حتی می توانید از آدامس موم استفاده کنید. جویدن موم در درون دهان کمک می کند تا تمامی خواص این ماده برای از بین بردن پلاک دندان اجرایی شود. به همین راحتی هم از جویدن ادامس لذت می برید و هم پلاک های دندانتان را نابود می کنید!

موم یک ماده موثر برای درمان پلاک دندان است. کافی است این ماده طبیعی را به صورت های مختلف از جویدن به صورت آدامس گرفته یا مالیدن آن روی دندان، مورد استفاده قرار دهید و شاهد خواص آن برای درمان پلاک دندان باشید.

 

 

-